2011. április 12., kedd

Rizsben a csoki, vagy rizsen a csoki? Válasz félúton, a gyors habostól a lassabb felfújtig.



Ma elterveztem, hogy végre leírok néhány egyszerű étel receptet, mint lencsefőzelék, vagy valami krémleves. De most úgy érzem, még is inkább a mai édességet osztom meg, ami nagyon egyszerű, és tényleg nagyon finom lett. Ráadásnak meg egy abból következőt. Nekem így is, úgy is ízlik, bár nekem szinte minden ízlik, amire, vagy amibe étcsokoládét tehetek, és a rizs is jöhet. Úgy kezdődött, hogy ma nem is akartam édességet, nem nagyon volt se kedvem, se időm. Csak szóba került, hogy megint elfogyott az uzsonnára szánt „bolti”csokis tejberizs. Ugyan van joghurt a hűtőben, de azt rajtam kívül mindenki csak kerülgetni szokta. Most akkor csináljak? Tettem fel a költőinek szánt kérdést. Kórusválasz érkezett. Élen járt a hűtőbetyár húgom, aki éjszakai járatos légkísérésre indult, úgyhogy külön érdekelt a doggie bag -es rajtolásban. Mondtam, hogy én nem tudom, hogy kell, de már indult is be az agyam, álltam fel, és közben gondolkodtam rajta. Mire végigvettem, már készült. Mire a húgom felvette az egyenruhát is sminkelt egyet, készen is lettem, dobozolhattam az adagot. Mire a maradékot akartam betenni a hűtőbe, már csak a fele mennyiséget találtam. Holnap szereznem kell  a boltból uzsonnára pótlásokat, bár tartok tőle, ezentúl ebből is a házit követelik majd. 

Amit találnod kell hozzá:
25 dkg kerek szemű desszert rizs (ha nincs, jó, amit tartasz), 2,5 dl víz, kb. 6 -8 dl tej, 10 -15 dkg étcsokoládé, max. 3 evőkanál cukor, 3 dkg margarin, vagy vaj, vanília 

a habhoz:
1-2 dl mascarpone, 2 evőkanál porcukor, 10-20 dkg fagyasztott szeder, vagy málna

A rizst kimérem egy főzőedénybe, ráöntöm a vizet, és elkezdem főzni, mintha rizsfelfújthoz fogtam volna hozzá. Közepes melegen kavargatom a rizst, amíg a vizet fel nem issza. Akkor ráöntök 6 dl tejet, azt is addig kevergetem, amíg lassan, közepes melegen, majdnem takarékon el nem fő róla. Közben lehet forgolódni a konyhában, a pultra rakott gépen netezni, vagy mást főzni, de otthagyni nem szabad.
Kavargatom, kavargatom, amíg el tűnik róla a tej, és meg nem puhulnak a szemek. Félidőben belekaparok egy öt centis vaníliarudat, és a héjat is beledobom.
Ha nincs, kihagyhatod. Tudtad, hogy ha egy kis üveg finomabbra darált kristálycukorba vanília rúd darabot teszel, amiből a belső értéket már elhasználtad, néhány nap múlva lesz vaníliás cukrod? Na, ma is tanultunk valamit.

Közben eszembe jut, hogy a szedres étcsoki milyen finom, úgyhogy ki is olvasztok úgy 10 deka fagyasztott szedret. Lapos tányéron ez megvan addig, amíg a rizs készre nem fő. Ha előfőzött rizst használsz, elég a fele mennyiség tej, fele főzési idővel, de az igazi, jó tejes, puha édesség csak nyers rizsből lesz. Ha kerek szemű van, akkor pláne megtetted, amit lehet. Ha elfőtt a tej, és még kemények a szemek, önts még hozzá decinként annyi tejet, amennyi a puhuláshoz kell. Vannak durcás fajták, van, amelyik lassan puhul. Amikor már lassan készen van, még marad rajta egy kis sűrű tejes rész, belekeverek úgy három kanál cukrot. Nem többet, tudod, én mindig kevesebbet teszek, mint elsőre gondolom. Tehetsz még, ha édesen szereted, de a csoki  is ízesíti majd. Amikor lassan jónak ítélem, gőz felett megolvasztom a csokit.  Ehhez kiveszem a vajat a hűtőből, és akkor meglátom a mascarponés poharat, rajta a képet, a habos eperrel.  Már veszem is ki a  krémnek való finomságot, és tudom, hogyan lesz a szeder a csokimon. Visszatérek közben a főzőlaphoz. A gőz felett az úgy megy, hogy egy edénybe öntesz annyi vizet, hogy egy másik, kisebb edényt beletéve a víz ne érje a felső edényt. Így csak a gőzpára olvaszt, nem a víz. Nekem van egy fém keverőtálam, az a felső edény, a gömbölyű alj megakadályozza, hogy a csoki az edény „sarkába” tapadjon, merthogy nincs neki sarka. Felolvad a csoki, belekanalazok egy darab vajat, azt addig keverem a csokiban, amíg bele nem olvad. Kihalászom a vanília héjat a rizsből, a csokis keveréket átcsurgatom a tejes rizsbe, és alaposan összevegyítem a fehéret a barnával. Fedőt teszek az edényre, és addig hagyom még pihenni, amíg elmosom a csokis edényt, és üresre pakolom a mosogatót. Átrakom , elterítem egy laposabb üvegtálba, és a csapban langyosra hűtöm a csokis rizst.

Ha nem akarsz habot a tetejére, készen vagy. Én igen, akarok! Veszem a félig kiolvadt szedret, ami a levét még magában tartja, picit kristályos, de nem jeges. A botmixerrel összetöröm. Ha nincs ilyen szerkezet, akkor hagyd, hogy a levét kiengedje, szűrd le egy edénybe. A mascarpone kap két lapos kanál porcukrot, és jól felhabosítom, majd belekeverem a turmixolt szedret. Ha nincs turmixolás, akkor a mascarponéba öntsd a levet külön, de csak annyit tegyél, hogy ne legyen túl híg, és keverd hozzá az egész szem gyümölcsöt. Szedd kis edénykékbe a rizst, rakjál a tetejére habot. Tálalhatod. 



Most már tudsz rizst készíteni a felfújthoz, így le is írom, azt hogyan készítheted el.

Rizsfelfújthoz:
tejberizs hozzávalói, plusz: 5 db tojás, 5 dkg margarin, vagy vaj, 2 evőkanál liszt, plusz 3 evőkanál cukor, 1 citrom héja, 10 dkg mazsola, ha szereted

az öntethez:
csokis rizs hozzávalóin túl 1 dl habtejszín

Amikor a rizst megfőztem, belekeverek összesen 15 dkg cukrot, kihűtöm.  A mazsolát forrázd le, hagyd, hogy kicsit puhuljon, szűrd le, és tedd a rizshez. Nekem nincs benne, mert Bobbi nem kedveli. Ne aggódj, a csoki kell hozzá,  de itt öntet lesz, azt ne tedd bele. Amíg hűl, bemelegítem a sütőt, 150 fokra. A margarint habosra keverem a tojások sárgájával. Ezt én úgy csinálom, hogy a margarint a nagy lyukú reszelőn "átengedem", úgy könnyebb a robottal habosítani. Belekeverem az éppen még langyos rizsbe, majd a fehérjét jó kemény habbá verem. Beleforgatom egy fakanállal a masszába, végül a lisztet is rászitálom, elkeverem. Egy ovális hőálló tálat alaposan kivajazok, megszórom morzsával, és beleegyengetem a rizses masszát. A hőálló tállal vigyázni kell, mert túl melegben robban, ezért csak 150 a fok. Ha sima tepsibe teszed, akkor melegítheted  a sütőt 190 fokra, már az elején. Én beteszem az üvegedényt így, és vele együtt emelem a hőfokot. Bekapcsolom a légkeverést, amit félidőben majd elveszek. Ha nincs ilyen funkciód, nem történik semmi. Nagyanyámnak sem volt, még is sütött rizskochot. Bő negyven perc kell neki, szúrd meg, ha nem ragad a közepén, jó. Ne vedd feljebb a hőfokot, a széle megég, bent nyers marad. 


A csokiöntet úgy készül, hogy a felolvasztott csokis vajba belecsorgatsz még egy deci tejszínt, és készen vagy. Adhatod málna szörpivel is, vagy lekvárral, ha nem rajongod úgy a csokit, ahogy mi. Csőrikés tányérod lehet, hogy nincs, de ha van kedvenc kistányérod, feltétlenül azon tálald!









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése