2011. augusztus 27., szombat

Üvegbe zárt kék emlékek: szilvalekvár és a köztes befőtt


Szilva. Különösen jó kapcsolatban vagyok vele. Egyszerűen gyerekkor íze van. Imádtam a fáról szedni, amikor még kissé zöld volt. Az egyetlen akadályt a tyúkok és az enyhén debil kakas jelentették. Nem tudom pontosan milyen indíttatásból, de a Papa a szilvafa köré telepítette a tollas bandát, így csak egy jókora bottal mertem szilvázni. Szedtem a gyümölcsöt, közben fenyegetően lóbáltam a fegyvert, nehogy nekem támadjanak. Gondolom a kakasnak kellett volna védelmezni a pálinka alapanyagot:) 
A Papa egyébként igazi egyéniség volt. Két méter fölé nőtt, a súlyát mázsa búzányira saccolta. Mindenki ismerte és mindenki szerette. Tényleg mindenki. Nyarakat lógtam rajta. Innen értem, hogy Bobbi miért ragaszkodik a saját Papájával töltött hetekhez. Semmi különöset nem csináltunk a Papával, ahogy Bobbi sem csinál semmi eget rengetőt az övével. Csak úgy vannak együtt hetekig. Bobbi is rutinos szilva dézsmáló. Neki könnyebb: az én Apukám nem tart debil kakast és őrült tyúkokat a fa körül. 
A Papától nagyon sokat lehetett tanulni. Többek között azt is, hogy a szilvalekvárt tilos kavargatni. Egyszer a szomszéd Ilonka beténfergett hozzánk a nyári konyhába, majd tisztelettudóan kavarintott egyet a rotyogó lekváron. Nos. Két méter magasságban nagyon lehet káromkodni. Cifrán öregistenezni. Úgy, hogy a fehérnemű is hullik a fehérnépről. Ekkor Ilonka is tanult valami újat a befőzésről, valószínűleg legalább olyan éles emléket hagyott benne is, mint bennem. 


(Majdnem) hagyományos szilvalekvár, hozzávalók: 
3 kg kék szilva, 60 dkg cukor, 1 dl ecet (legjobb a balzsamecet), készenlétben: 3 csomag Jam Fix, vagy "bioboltos" pektin

Ebből a mennyiségből 8-10, 3 dl-es üveg lekvár készíthető.


 A szilvát alaposan megmosom, félbevágom, kimagozom. Beszerzésnél leteszteltem az alapanyagot, ha nem engedi egy szuszra a magját, nem lesz jó. Én olyat hoztam, ami még ropog, kissé savanykás. Nekem az a jó, de a jól megérett az igazi levárnak való.

Veszem a  hat literes, dupla aljú rozsdamenetes edényemet. A Papának nem volt ilyen. Mostanság látom, hogy újra árulják a zománcos edényeket. Ne dőlj be. Az intelem az alumínium lábasokra vonatkozik, a helyett mondják a zománcost. A ma használatos fémedényekkel semmi baj nincs, főleg, ha dupla falú, hőtartó kivitel.

Az edény aljára öntöm az ecetet, ami majd megakadályozza, hogy a szilva lekozmáljon. Beleborítom a szilvát, megöntözöm 2 deci vízzel,  majd felteszem főni. Fedőt teszek, addig hagyom magas hőfokon, amíg rotyogást nem hallok, akkor a fedőt kissé emelem, de rajta hagyom, a hőfokot éppen csak közepesre állítom.

Három teljes órát  főzöm, NEM KAVAROM, egyszer sem. Ha csak egyszer is belekavarsz, tapadni fog, onnantól végig kavargathatod. A cukrot se tedd még hozzá, attól helyből lekozmálna.

Három óra múlva veszem az óriás fakanalam, feljebb állítom a hőfokot, és alaposan átkavarom. Néhány perc múlva lekvárt látok :). Beleöntöm a cukrot, majd öt percig forralom, közben kavargatom. Innen kéne még egy óra, hogy sűrűsödjön. Erre van a pektin, vagy az ötkeres fixáló. Beleszórom, hagyom rotyogni pár percet, és készen is vagyok.

Az igazi, hagyományos szilvalekvárnál persze nem használnak pektint. Üstben főzik, háromszor annyi cukorral. A hagyományos konyhán nem is igen számított a kalória.



A kész lekvárt csíramentes üvegekbe töltöm, lezárom, fejjel lefelé állni hagyom pár percet, majd talpra állítom, dunsztba rakom, két napig hűlni hagyom.

Tartósítószer nem kell. A főzés, a légmenetes, patika tiszta üveg használata, a dunszt pont elegendő a penész ellen.

A töltésről, tartósításról a cseresznye, eper, meggy, barack lekvár főzésről szóló részeknél bőséggel olvashatsz.

Ha még is letapadna kissé a lekvár, akkor az edény alját még véletlenül se kapargasd. Önts rá egy unyi vizet, egy kanál ecetet, kevés sót. Hagyd állni egy napot, akkor simán kimoshatod.
 

Szilvalekvár, fűszerekkel, hozzávalók:
3 kg kék szilva, 60 dkg cukor, 1 dl ecet (legjobb a balzsamecet), készenlétben: 3 csomag Jam Fix, vagy "bioboltos" pektin

ha egyszerre főzöd a hagyományossal: 3 evőkanál őrölt fahéj, 3 evőkanál őrölt szegfűszeg 
ha csak így készíted: 1 rúd fahéj, 1 evőkanálnyi szegfűszeg (tea tojásban)

Ebből a mennyiségből 8-10, 3 dl-es üveg lekvár készíthető.

Karácsonykor a hagyományos diós - és mákos bejgli mellett készül szilvás is, amihez az aszalt szilva mellett fűszeres szilvalekvár szükségeltetik. Remélem sikerül megmentenem majd néhány üveggel, mert nem szeretnék úgy járni, mint legutóbb. Fagyasztott szilvát kellett vennem, ami nem egyszerű feladat. Abból készült, decemberben a  szilvalekvár. Szégyen és gyalázat volt :)

Az elkészítés módja ugyan az, mint a hagyományos lekvárnál. 

A szétfőzött lekvárt két külön edénybe teszem. A "simához" megy a cukor, és a pektin. Amíg megtöltöm az üvegeket, a másik edényben letakarva várakozik a fűszeres adag. Abba a cukor mellett adagolok fűszereket. Ennyi a plusz munka vele. 
Ha csak és kizárólag fűszereset készítenék, akkor a főzés elején hozzáadnám az egészben hagyott fűszert. A fahéjat csak beledobnám, a szegfűszeget egy fém teatojásba tenném. Igazi karácsony ízű kalácsra való, de natúr joghurtba keverve sem rossz. 

  
Szilvabefőtt, vodkával. Hozzávalók:
3 kg egész szilva, 1 rúd fahéj, 1 cs. szegfűszeg, kb. 1 dl vodka, kb. 30 dkg. cukor

ebből a mennyiségből kb. 6, 7 decis üvegnyi készíthető

  

Amíg a szilvalekvár készült, volt időm üvegbe zárni egészben is némi szilvát, hogy majd legyen mivel gombócot tölteni. 

Elsőként az alaposan kifőzött üvegek aljára szórtam egy-két, centis fahéj darabot, hozzá úgy 6-8 szem szegfűszeget. A megmosott szilva szemeket beletuszkoltam az üvegekbe, úgy, hogy a lehető legkisebb rés maradjon a szemek között. 

Minden üvegre 2,5 deci vizet számoltam, két evőkanálnyi cukorral. Nekem 6 üveg lett tele, így az ehhez mért vizet, cukrot összeforraltam, majd azonnal az üvegekbe töltöttem, a szájukig. Vártam egy keveset, hogy a szilva kissé hűtse a vizet, majd minden üveg kapott 4 cent vodkát is. 

Az alkohol tartósít, de 100 fok felett elillan. A vodka semmilyen különösebb ízt nem ad, hagyja érvényesülni a fűszeres hozzávalót.

A teli üvegekre lazán rácsavartam a kupakokat, majd forró vízbe állítottam, vigyázva, hogy a víz csak az üvegek "derekáig érjen". Ezzel a módszerrel pontosan annyi vákum keletkezik, amivel a vízfürdő után szorosra zárt üvegek kibírják majd a telet, penész nélkül. Az üvegeket azonnal dunsztba kell sorakoztatni, ott hűteni, legalább egy teljes napot.

A meggybefőtt készítésénél egyébiránt találhatsz még némi plusz képanyagot, mondandót.


Most kicsit hátradőlök. Három teljes hete várja a szilvalekvár, hogy megosszam. Az ok: Bobbi papázott, nem volt aki elkészítse a szépséges papírtetőt. A sárgabaracknál nem vártam meg, hogy hazaérjen. Nagyon megsértődött. Most megvártam, de olyan beteg volt szegény gyerek, hogy meg kellett várnom azt is, amíg meggyógyul. Hugi is beteg volt. Irma nővér üzemmódban voltam. Irma nem ír. Irma teát főz, húslevest szervíroz, lázat mér, szó nélkül tűri, viseli a nyafogó menzatagokat.
Közben raktam el némi szedret is, meg barackot. Ígérem, lassan azt is megírom.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése