2011. július 29., péntek

Rakott karfiol - hússal vagy nélkül


Nélkül. Szójával. De lehetne hússal is. Ugyan az az elkészítés menetrendje, a különbség csak az, hogy a húsosból nem kérnék, a szójásból igen :) A szójával kapcsolatos véleményemet már megírtam a töltött paprika témánál. Nekem nincs vele különösebb bajom.

A rakott karfiol jó. Egész évben el lehet készíteni, ha máshogyan nem, fagyasztott zöldségből. Így összeállítva valóságos fehérjebomba. Komoly lendületet ad példának okáért a mozgáshoz. Többek között ezért is szeretem annyira. A többek között része az is, hogy a menzán mindenki szereti, nincs szájhúzás, ha ez a menü. Ennek köszönhetően, csinálom és csinálom és csinálom. Havonta egyszer, biztosan. 

Már több ízben nekifutottam, hogy kiposztolom a készítés módját: egy ízben egyszerűen nem raktam memóriakártyát a gépbe, úgy próbáltam megörökíteni....Ne kérdezd meg, hogy nem vettem észre....Amúgy egyszerű a magyarázat: nem a hajszínem :), hanem az, hogy még mindig analóg módon közelítem meg a kérdést. Kattintok, és kész. Nem csekkolom a kijelzőt. Nos. Most már igen, legalább is az első kockánál rápillantok, nincs-e ott a "tegyél bele kártyát is" felirat. Második nekifutásnál pedig olyan borongós, rettenet idő volt, hogy a képek is sírtak a naphiánytól. "Setétség" a köbön, az utólagos belenyúlkálás ellenére is.

Három az igazság. Ráadás nincs. Most végre posztolhatom.





Rakott karfiol, hozzávalók:
30 dkg szójagranulátum, vagy helyette: 70 dkg darált, sovány combhús (sertés, vagy pulyka), 30 dkg rizs (nálam kerek szemű), 2 közepes fej karfiol, 2-3 közepes sárgarépa, kb. 30 dkg reszelhető sajt (pld. trappista, ementáli, gouda, akár vegyesen), 2 dl tejszín (lehet 10%-20%-os is), 4-5 dl tejföl, 1 tojás, 1 fej vöröshagyma, 1 dl olaj (olíva vagy ét),  2-3 evőkanálnyi zsemlemorzsa, őrölt fekete bors, őrölt szerecsendió, szárított oregano, 2 evőkanál zöld pesztó (el is hagyható), só

Ez a mennyiség egy 35 X 25 centis tepsire elegendő.


A szójagranulátumot legalább egy fél órára vízbe áztatom, nagyjából a dupláját kell számolni a nedvességből, annyit fel is vesz. A karfiolt nagyobb rózsákra bontom, majd a tisztított, karikázott sárgarépával együtt, annyi vízben, hogy nagyjából ellepje, szépen puhára főzöm. Nagyjából egy evőkanálnyi sót is teszek a főzővízbe. A puha itt annyit jelent, hogy a torzsa, szára részét időnként megbököm egy villával, ha az már majdnem teljesen puha, akkor lesz jó. Szétfőzni nem szabad, a rózsákat egyben kell tudni a főzés végére. ha elkészült, leszűröm, félreteszem.

Közben a rizst és a szóját is elkészítem. 

A rizshez egy nagyon kevés olajat öntök a főzőedényembe, majd abban kissé átforgatom, felöntöm háromszoros mennyiségű vízzel, egyet forralok, aztán nagyon "takarékon", fedő alatt párolom. A főzővízbe itt is teszek, nagyjából két teáskanálnyi sót. Néha vegetát is. Lehet simán, lobogó vízben is főzni, ha úgy szoktad. Én párolom.
A szóját kissé lecsöpögtetem, lazán kinyomkodom belőle a vizet. A hagymát apróra vágom, kevés olajon megpárolom, majd feljebb veszem a hőfokot, a szóját rápakolom, kevergetem, forgatom, nem egészen tíz perc alatt lepirítom. Fűszerként adom hozzá a borsot és a pesztót, sózom is. 

Végül a kész rizst és a szóját (vagy a húst) egy edénybe keverem. Vigyázok az arányokra, legalább is szemre úgy adagolom, hogy fele- fele legyen az arány. Nekem mindig a rizsből marad, a maradékot félrerakom.

Ha húst használnék, azzal ugyan ezt tenném, csak főzném is, vízzel felöntve, fedő alatt, majd végül pirítva, elfőzve a levet róla. A húsnak idő kell, legalább egy fél óra, de a módszer ugyan az.

A zöldség, a rizs és a szója egy időben készül. kicsit macerásnak hangzik, de annyira nagyon, de nagyon nem az. Mosogatni kell utána, sok a lábos, pitli, ez igaz :)

A tejszínt, a tejfölt és az enyhén felvert tojást összekeverem, hozzáadok egy teáskanálnyi őrölt szerecsendiót, kétszer annyi szárított oregánót, enyhén sózom.

A tepsimet kikenem olajjal, megszórom a morzsával. Ezt úgy célszerű megtenni, hogy közepére szórom a morzsát, majd a mosogató felett addig rázogatom, mozgatom a sűtőtálat, amíg mindenhová nem tapad egy kevés a morzsából.

Most jön a rétegzés: alulra rögvest elegyengetem a rizses-szójás keverék felét. Azt megöntözöm a tejszínes-tejfölös lé felével, egy kanálla el is kenegetem rajta. Egyenletesen elosztom a karfiol rózsákat, ide-oda kerül a répából is. Ezt kissé belenyomkodom az alsó rétegbe. Megszórom reszelt sajttal, majd egy újabb réteg rizses-szója jön, újabb tejszínes keverék, majd arra rá a maradék rizs, ha van. Ha nincs, akkor a tejszínes keverékre szórom a sajtot. 

Előmelegített, 220 fokos sütőbe, középre tolom, majd addig sütöm, amíg a sajt szépen megpirul. Lehet légkeverős módot is választani, kicsit alacsonyabb hőfokkal, ha nincs előmelegítés, az sem gond.

Mire elmosogatom az edényeket, keverőtálakat, elkészül a rakott karfiol, amit óvatosan, egy fémlapáttal a tepsiből kimetszek, darabolok.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése